Tillbaka till sökresultaten

Nordvästpassagen på skidor

De 400 kilometrarna mellan Cambridge Bay och Gjoa Haven (Gjøa Havn) ger dig allt en polarexpedition bör innehålla. Tundra, många minusgrader och packis i en salig blandning. Detta är en polardröm i historiska omgivningar – och vem vet, kanske möter vi Amundsens ättlingar?

Det har varit en fantastisk resa! Allt gick bra och jag är supernöjd. Guiden var alla tiders, kunde inte haft någon bättre. Han var alltid på gott humör och var omsorgsfull och inkluderande. Han var dessutom väldigt duktig på allt som hade med framdriften att göra, som etapper, fart, vilotid och uppsättning av tält.— Karen, deltagare, april 2013

Nordvästpassagen är namnet på sjövägen från Atlanten till Stilla havet längs Canadas nordkust. Territoriet kallas Nunavut som på inuiternas språk betyder "vårt land". Detta land av is och tundra ska vi alltså uppleva med pulka på släp. Området är extremt historierikt med tanke på de tidigare utforskarna som var på ständig jakt efter den berömda passagen. Det var Roald Amundsen som till slut lyckades hitta en väg genom i 1906. Efter århundraden av misslyckade expeditioner var detta milt sagt en prestation och bragd som återigen satte Norge på kartan i polarsammanhang.

Vi startar vår resa i detta historiefyllda landskap i Cambridge Bay – en inuitlandsby med ungefär 1 500 invånare. Härifrån går vi 1-2 dagar på tundra, med möjlighet att uppleva både myskoxe och caribou. Så tar sjöisen överhand. I början av resan är isen normalt sett platt och fin, enbart en tryckås emellanåt. Den platta sjöisen ger oss tid att komma in i rutinerna utan att det blir för kämpigt. Tryckåsarna som dyker upp lite då och då där ute i horisonten är en kär avledning som ger oss ett litet intryck av vad som komma skall.

Ungefär halvvägs ut i expeditionen kommer vi till Jenny Lind Island, och efter detta förändras landskapet radikalt. Där ute väntar packisen och vi får uppleva samma prövningar som polfararna på väg till Nordpolen får. I flera dagar ska vi leka oss genom packis innan landskapet återigen ändrar form och blir plattare fram till King William Island. Den sista delen av turen går på tundran in till Gjoa Haven. Gjoa Haven var Amundsens favoritplats under hans expedition i hela två år. De reste med skeppet Gjøa, därav namnet Gjoa Haven. Kombinationen av sjöis, kyla, solljus, djur, historia och befolkning gör detta till ett enastående polaräventyr som kanske till och med övergår klassiker som polerna och Grönlandsisen.

Guide/TurledARE

Vi reser i en liten grupp från Norge med handplockad, norsk, erfaren expeditionsledare från Hvitserk.

Resefakta

HISTORIa

Cambridge bay:
Ställets ursprungliga namn var Qaluktuttiaq som betyder "bra fiskeställe". Med sine runt 2 000 invånare är det en av de största landsbyarna helt i norr. Även här är det historiska spår efter Roald Amundsen. Fartyget Baymaud vilar nämligen utanför hamnen. Roald Amundsen använde sig av detta fartyg under sina försök att nå Nordpolen, fartyget hette då Maud och byggdes för att tåla påfrestningarna från sjöisen (på samma sätt som Nansens Fram). Fartyget visade sig vara för  bra byggt vilket gjorde att de frös inne, men blev puttade ut i öppet farvatten. Något som gjorde att Nordpolturen slutade med en resa genom Nordöstpassasjen. Fartyget såldes sedan till Hudson’s Bay Company. De döpte om båten till Baymaud och använde sig av båten som en slags flytande handelsstation en kort period.

Gjoa Haven:
Platsens ursprungliga namn var Uqsuqtuuq som betyr mycket fett. Gjoa Haven kommer från Gjøa havn och fartyget Roald Amundsen seglade sig genom Nordvästpassagen med. Under expeditionen genom passagen gjorde de ett stopp på nästan två år vid just denna plats. passasjen Många menar att det var här Amundsen lärde sig inuiternas överlevnadskonst som i sin tur var en bidragande orsak till att han överhuvudtaget kunde genomföra den framgångsrika Sydpolserövringen i 1911. Idag lever omkring 1 000 personer i denna landsbyn. En stor bysta av Amundsen pryder ingången till platsens museum.

svårigHETSGRAD

Man ska inte underskatta den fysiska utmaningen en sådan expedition faktiskt är. Den kräver regelbunden träning och förmåga att åka skidor hela dagen lång. Vi ska hålla ett snitt på 25-30 kilometer per dag. Du måste dra ca 40 kg utrustning och mat, och du måste räkna med att det blir både, milt sagt, periodvis kallt och tungt. Vintercamping i kyla och vind + användning av primuskök är något du måste kunna utan och innan innan avresa.

förberedande gruppmöte

Vi bjuder inn till en obligatorisk briefing, utrustningsprat och träningshelg i god tid före avresa. Guiden kommer leda denna briefingen. Det blir en helg i området runt Oslo eller uppe i fjällen – allt beror på snöförhållandena och vad som visar sig vara mest praktiskt. Du kommer att få möta dina turvänner och Hvitserks guide. 

Träningshelgen är inplanerad i början av 2018. 

Varje deltagare bedöms, och vi förbehåller oss rätten att avvisa deltagare efter detta träningstillfälle. Under en sådan bidrar vi med allt vi kan förmedla av tips, råd och erfarenheter.

TURFöRBEREDELSER

Denna expedition kräver att du tränar systematiskt över tid på de saker som gäller: att åka skidor och dra något tungt efter dig. Som deltagare ska du också klara av andra relevanta saker innan vi åker: sätta upp fjälltält i vind och koka på primuskök. krever at du trener systematisk over tid på de tingene som gjelder: Å gå på ski og å trekke noe tungt etter deg. Som deltager skal du også kunne andre vesentlige ting før dvi drar: Sette opp fjelltelt i vind og fyre opp og koke på primus.

Läs även gärna "Nordvästpassagen 100 år efter Roald Amundsen’’

SäkERHET

Hvitserk lägger stor vikt på säkerhet. Vi har alltid med navigationsutrustning, nödsändare, satellit-telefon, diverse mediciner, rep och säkringsutrustning i enlighet med de krav en sådan resa ställer. I tillägg till det har vi de tillstånd som krävs, exempelvis sök- och räddningsförsäkring som täcker uthämtning vid allvarlig skada/sjukdom och så vidare.

UTrustning

Hvitserk står för all delad utrustning som säkerhet, navigation, reparationsverktyg, mediciner, tält, primuskök, kokkärl och pulkor. Vi bidrar även med egna tält som är både rumsliga och av god kvalitet. Vi menar att det är viktigt med bra tält på en sådan tur då det blir många timmar i sovsäcken varje natt.

Alla får en detaljerad lista vid anmälan som vi kommer gå noggrannt igenom vid briefingen av de anmälda. 

sevärdheter

Det är väldigt speciellt att kryssa havisen den här delen av Nordvästpassagen. Här är den norska historian bokstavligt talat fastfrusen i marken, och vem vet – kanske möter vi någon av Nansens ättlingar?

boende

Lokala hotell före och efter skidturen är en underbar omväxling till livet i tält.

KLIMAt

April är en månad där man kan uppleva lite av varje så här norrut i Canada. Det kan vara milt och mycket sol, men även kalla dagar - ner mot 30 minusgrader på natten är inte ovanligt. Det blir också mycket vind under en sådan expedition.

PENGaR

Canadiske dollar. Lite billigare än i Sverige, men inte mycket.

detta ingår i priset

  • Erfaren expeditionsledare från Hvitserk & Äventyrsresor
  • Övernattning i Cambrige Bay, en natt
  • All mat på själva expeditionen
  • All delad utrustning

detta ingår ej

  • Flygresa tur/retur Canada. Fråga oss för kostnadsförslag.
  • Inrikes flyg i Canada. Fråga oss för kostnadsförslag.
  • Träningssamling
  • Måltider före och efter själva expeditionen
  • Personlig utrustning – du får en detaljerad lista vid anmälan.
  • Oförutsedda transporter
  • Övernattning i samband med resa
  • Personliga försäkringar
  • Anslutningsflyg från andra städer i Sverige – fråga oss för kostnadsförslag.

 

DAG 1: 

Oslo/Stockholm - London - Vancouver - Yellowknife

DAG 2

Yellowknife - Cambridge Bay 

DAG 3:

Vi gör oss redo för tur. Inköp av mat, bränsle och packning.

DAG 4-20:

På tur.

DAG 21:

Gjøa Havn - Yellowknife

DAG 22:

Yellowknife - Oslo/Stockholm

Dagböcker

Beställ resa / Intresseanmälan

-

Beställ resan

Fyll i uppgifter och tryck på "Beställ resa" nedan för att bekräfta att du vill vara med på resan.

Feil. Kunne ikke finne denne orderen. Ta kontakt eller oppdater siden.

Nøkkelinfo

Land:

Canada

Typ:

Expedition, skidtur

Grad: