Tillbaka till sökresultaten

Svalbard från norr till söder

Följ med på ett arktiskt äventyr! Vi går över Spetsbergen från nord till syd med skidor och pulka. Det är en av de tuffaste skidexpeditionerna som finns genom en riktig vildmark. Samtidigt är det storslaget vackert. Det är helt enkelt en resa du aldrig kommer att glömma!

Expeditionen på Svalbard är krävande, det kommer bitvis att bli riktigt tungt! Svalbards natur är unik och storslagen, i 30 dagar lever vi tätt på naturen, tältet kommer vara vårt hem och skidor vårt transportmedel.

I starten av turen möts vi på Fangstmannhotellet efter att alla har ankommit med flyg för att gå igenom turplanen, utrustningen och packningen som ska med i pulkorna. Rutten är redan planerad och klar, vi går igenom den tillsammans för att förbereda oss för äventyret som väntar oss de kommande dagarna – det blir en fin introduktion. Under de kommande dagarna på tur måste hela grupper arbeta tillsammans och jobba som ett team under hela expeditionen.

Efter en heldag med planering och packning styr vi kosan norrut mot Verlegenhuken med snöscooter. Det är en 26 mil lång scootertur och tar en stund att köra, timmarna på skotern blir tack och lov de sista timmarna med stillasittande på en månad. Väl framme på Spetsbergens nordligaste punkt packar vi upp utrustningen och slår läger för natten. Vi påbörjar skidturen morgen därpå.

Vi planerar dagar med upp emot 10-12 pass på skidor på vardera ca 50-60 minuter. Större delen av dagen tillbringas därmed på skidor, men vi tar det lugnt och tar flera pauser för att alla ska orka. Vi lägger upp rutten efter vädret och försöker finna en väg där det är lätt att ta sig fram, rutten kan därför ändras flera gånger under resans gång. När vi ankommer lägerplatsen hjälper alla till med att slå upp tälten, gräva läväggar och köldgropar. Vattensmältning, middag, samvaro, reflektion och goda samtal om dagens erfarenheter står i centrum innan vi lägger oss för natten. Finns det behov sitter vi isbjörnsvakt på natten. Det är vanligtvis i områden där vi närmar oss havet som det är nödvändigt.

Vi har totalt närmare 30 nätter i tält framför oss och om vi blir väderfasta har vi utrymme i programmet att stanna längre på samma plats. I slutet av turen hämtas vi på gränsen till nationalpark på södra Spetsbergen med snöscooter, för vi måste nämligen vända vid sydspetsen och gå 10 mil tillbaka till gränsen av nationalparken innan vi kan hämtas och köras tillbaka till civilisationen. Det kommer att bli emotionellt att höra ljudet av snöscootrar som kommer för att hämta oss efter vår resa från nord till syd i det är spektakulära landskapet... Det här är en resa som vi kommer att minnas hela livet.

GUIDE

Vi reser i en liten grupp från Norge och Sverige med en erfaren expeditionsledare.

Resefakta

Fakta om resan

HISTORIA

Svalbard består av öar, holmar och skär mellan  74° och 81° nordlig longitud och 10° och 35° östlig latitud. Den största av öarna är Spetsbergen, och det är på denna ö expeditionen äger rum och där vi ska skida från nord till syd.

Spetsbergen sträcker sig ganska så precist 400 km i nord-sydlig riktning från Verlegenhuken i norr till Sydnäset i syd, men vår rutt kommer att vara 600 km lång med lite omvägar och för att vi måste gå ca 100 km tillbaka igen till gränsen vid Södra-Spetsbergen nationalpark innan skotrarna kan hämta upp oss.

Svalbard-öarna togs först i bruk som en valfångstbas på 1600- och 1700-talet, men övergavs så sakteliga allteftersom.

I början av 1900-talet började driften av kolgruvorna, något som i sin tur förde till att flera samhällen etablerades på ögruppen. Svalbardfördraget från den 9:e februari 1920 erkänner norsk suveränitet, senare i och med Svalbardlagen från 1925 blev ögruppen en fullständig del av det norska kungariket. Anledningen till att Svalbard blev en del av Norge var de mångåriga expeditionerna till ögruppen, under ledning av Adolf Hoel.

Svalbard har varit basen för flera polarexpeditioner, och flera av våra största hjältar har en gång satt sina skidor på öriket. Längs kusterna på Svalbard hittar vi flera rester efter vetenskapliga expeditioner och utforskningar. Sammanlagt 35 platser har betecknats som expeditionsminnen, och dessa är de mest kända kulturminnena Svalbard har att bjuda på. Särskilt kända är baserna för de många försöken att nå Nordpolen. I Virgohamna finns rester efter Andrées försök med ballong 1896 och 1897. På samma ställe ligger resterna efter Walter Wellmans försök med luftskepp 1906, 1907 och 1909. I Ny-Ålesund står förtöjningsmasten efter Amundsen Ellsworth och Nobiles luftskepp. Och i Isfjorden, Mosselbukta, Sorgfjorden och Murchinsonfjorden ligger resterna efter svenskarnas vetenskapeliga expeditioner på Svalbard, bara för att nämna några. (Källa: Polarinstitutet)

SVÅRIGHETSGRAD

Man ska absolut inte underskatta vilken stor utmaning en sådan expedition är – både fysiskt och psykiskt. Den kräver förberedelser som innebär regelbunden fysisk träning för att klara att åka skidor och dra pulka under långa dagar. Normalt går vi ca8 effektiva timmar varje dag. Pulkan du ska dra innehåller dina egna saker + en del gemensam utrustning, den kommer nog väga minst 60-65 kilo vid start! Det är tungt, och nästintill omöjligt om du inte är tillräckligt förberedd. Alla expeditionsdeltagare måste därför förbereda sig grundligt inför expeditionen, du bör själv lägga upp ett träningsschema som du följer inför resan. Resan kräver enorm motivation och ett gott humör. Alla kommer att ha dåliga dagar, och då hjälper det med lite uppmuntring från de andra i gänget. Men inte låt dig skrämmas av historier om många minusgrader och hård vind, vi ska göra allt vi kan för att anpassa oss efter vädret och ha det fint på tur.

FÖRBEREDELSER INFÖR RESAN

Vi kommer att arrangera en träningssamling innan Svalbardsexpeditionen. Samlingen äger rum på vinterfjället runt Hardangervidda (Finse). Här kommer vi att köra ett liknande upplägg som det vi kommer att göra på själva expeditionen på Svalbard. Vi ska gå långt på skidor och med pulka, sova i tält och få in rutinerna.

Under träningssamlingen kommer varje deltagare att bedömas individuellt, och vi förbehåller oss rätten att avvisa deltagare efter denna samling. Om guiden bedömer att deltagare inte är tillräckligt starka fysiskt eller mentalt kommer vi att avvisa dem från att delta. Under träningshelgen lär vi dig allt du behöver veta inför en expedition och du får med dig goda tips, råd och kunskap. Samlingen är planerad i januari/februari 2017.

Det är inget krav på att ha genomfört långa expeditioner med skidor och pulka tidigare för att anmäla sig till denna resa, men det rekommenderas.

SÄKERHET

Hvitserk lägger stor vikt på säkerhet. Vi har med oss navigeringsutrustning, nödsändare, satellittelefon, diverse mediciner och rep- och säkringsutrustning i enlighet med de krav en sådan expedition ställer. Vi har även de nödvändiga tillstånden som krävs för exempelvis en sök- och räddningsförsäkring som täcker uthämtning vid allvarlig skada/sjukdom.

På denna resa kommer vi hela tiden att skida tillsammans i grupp,skulle en oförutsedd situation uppkomma är hjälpen därmed nära. Vi har 24 timmars beredskap på hemmaplan medan vi är ute och reser. Läkare är alltid redo att assistera våra guider via telefon. Sedan har vi även lokala kontakter som även dem kan hjälpa oss om det skulle behövas.

UTRUSTNING

Hvitserk står för all gemensam utrustning. De som anmäler sig till resan kommer i god tid innan avresa att få en detaljerad lista över vilken utrustning som krävs,denna lista går vi igenom noga på träningssamlingen före avresa. Har du frågor om vilken utrustning du behöver så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss!

BOENDE

Vid ankomst i Longyearbyen arrangerar deltagarna med boendet själva, men vi kan hjälpa till om så önskas. Under expeditionens gång bor vi i tält, 2-3 stycken per tält beroende på gruppens och tältens storlek. Det rekommenderas inte att bo ensam i tält.

KLIMAT

Vill du se hur vädret blir de kommande dagarna? Kolla in www.yr.no och fyll i önskad destination.

PASS OCH VISUM

Svalbard ligger utanför Schengen och den nordiska passöverenskommelsen. Det sker därför kontroller av alla som reser mellan Svalbard och det norska fastlandet. Följande regler gäller därför när man reser till Svalbard:
Boende i Schengenland och nordiska medborgare
Boende i Schengenland och nordiska medborgare ska visa pass eller nationellt ID-kort vid resa till och från Svalbard. Undantaget gäller för norska medborgare tills nationellt ID-kort införs i Norge. Norska medborgare kan tills vidare legitimera sig med körkort som utfärdats efter 1998, bankkort eller Försvarsdepartementets identitetskort.

HÄLSA

Kontakta ditt lokala sjukhus eller vårdcentral för ytterligare information om eventuella vaccinationer, mediciner som du kan komma att behöva på turen. På vissa av våra resor kräver vi hälsointyg, och det är ditt ansvar att skicka oss hälsointyget inom 2 veckor (3 veckor där intyg från läkare krävs) efter anmälan. Observera att detta inte är nödvändigt på alla resor. Får du inget hälsointyg tillskickat tillsammans med bekräftelsen för anmälan så kommer det inte vara nödvändigt att ha med det på just den resan. Är du över 60 år ska hälsointyget signeras av läkare oavsett vilken resa det gäller. 

FÖRSÄKRING

Du måste ha en giltig sjuk- och olycksfallsförsäkring som även ska kunna täcka en eventuell hemtransport. Kom ihåg att ta med bevis på reseförsäkringen på resan.

Några generella punkter att vara uppmärksam på:

  • Vissa försäkringsbolag använder sig av antal meter över havet som ett kriterium för vad försäkringen täcker, och om de kallar det för en expedition eller ej. Var särskilt uppmärksam på detta – och kolla detta noggrant.
  • Vissa försäkringsbolag kräver att man tecknar en förlängning av försäkringen om det är så att resan ifråga sträcker sig över en viss längd.
  • Var säker på att försäkringen täcker det valda geografiska området.
  • Vissa försäkringsbolag har en övre beloppsgräns på sin avbeställnings- och sjukfallsförsäkring.

Vi rekommenderar att du kollar om din försäkring täcker följande:

  • Avbeställningsförsäkring - måste tecknas samtidigt som resan bokas. Kontrollera att avbeställningsförsäkringen täcker den totala summan av din resa. Om så ej är fallet ska du köpa till en extra avbeställningsförsäkring som täcker resterande belopp.
  • Bagage
  • Ansvar
  • Förseningar
  • Förlorat syfte med resan (du kan till exempel åka till Afrika om du bryter armen före avresa, men det kanske inte är lämpligt eller möjligt att bestiga Kilimanjaro och sova i tält. Därför bör du ha en försäkring som täcker förlorat syfte med resan).

FÖRBEHÅLL

Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna. Dag för dag-programmet är endast vägledande och ändringar kan förekomma. Vi hänvisar i övrigt till våra generella resevillkor.

DETTA INGÅR I PRISET

  • Scootertransport Longyearbyen – Verlegenhuken
  • Scootertransport strax innan Södra-Spetsbergens Nationalpark – Longyearbyen
  • Erfaren guide
  • Transport till/från Svalbard flygplats – Longyearbyen
  • Nödvändig säkerhetsutrustning som satellittelefon, nödsändare, vapen för isbjörnsskydd och mediciner
  • Gemensam utrustning som pulka, tält från Hilleberg, stormkök och navigerings- och glaciärutrustning
  • All mat och dricka under själva expeditionen. Först och främst kommer vi att leva på Drytech-baserad mat.
  • Search & Rescue (SAR) - Sök- och räddningsförsäkring
  • Obligatorisk träningssamling (transport till samlingen ingår ej)

DETTA INGÅR EJ

  • Flygbiljetter till/från fastlandet - Longyearbyen
  • Personlig utrustning
  • Måltider, dryck och övernattning i Longyearbyen före och efter skidexpeditionen
  • Personliga reseförsäkringar (bland annat avbeställningsförsäkring)

Oförutsedda utgifter som orsakats av förseningar (se våra villkor)

DAG 1: ANKOMST LONGYEARBYEN

Vi möts på Fangstmannhotellet efter att alla har ankommit med flyg för att gå igenom planen för morgondagens packning. Vi tar en runda för att kolla in varje deltagares utrustning och ser om vi måste köpa in något till nästa dag. Rutten är redan planerad och klar, men vi tar oss en titt för att förbereda oss för äventyret som väntar oss de kommande dagarna. På kvällen tar vi oss en gemensam middag för att markera att äventyret är igång!

-/-/M

DAG 2: PACKNING OCH DE SISTA FÖRBEREDELSERNA

Vi möts efter frukost för att göra de sista förberedelserna baserat på hur vi delat upp uppgifterna sedan kvällen innan. Mat ska packas, pulkor ska förberedas och de sista inköpen ska göras.

-/-/-

DAG 3: LONGYEARBYEN - VERLEGENHUKEN

Snöscootrar hämtar oss för den 26 mil långa etappen med transport till Spetsbergens nordligaste punkt. Det är en lång och jobbig dag vi har framför oss, och vi kommer att vara glada när vi äntligen kan krypa in i tältet och ner i sovsäcken innan vi spänner på oss skidorna och styr kosan söderut.

F/L/M

DAG 4: MOT SYDNÄSET

Taggade kryper vi ur våra sovsäckar och äter vår havregrynsgröt innan skidorna åker på och vi får känna på hur tung pulkan egentligen är. Vi är ensamma i ödemarken, och härifrån och de kommande 30 dagarna är det vårt team som ska samarbeta så att vi når ända fram till gränsen strax innan Södra-Spetsbergens nationalpark. Expeditionen vi har framför oss är både respektingivande och lockande, ingen av oss kommer att återvända hem utan fina Svalbardsminnen. Vi kommer att dela både framgångar och motgångar med varandra, möjligheterna till kommunikation med omvärlden är ytterst liten innan vi är tillbaka i Longyearbyen. Satellittutrustningen vi har med oss används för att inhämta information om vädret och för att skicka dagboksinlägg som de där hemma kan läsa.

F/L/M

DAG 5-32 VAKNA, ÄTA, DRA PULKA OCH SOVA

Det är de fyra sakerna vi ska göra i närmare 30 dagar och nätter. Expeditionslivet präglas av rutiner, och vädret är chefen för hur dagarna blir. Allt eftersom dagarna går så känns livet där hemma ganska så avlägset, det är skönt att leva ett enkelt liv. Vi slipper bekymra oss över vad vi ska ha på oss idag eller vad vi måste komma ihåg att köpa från mataffären. Du har det du står och går i, och måltiderna för den nästa månaden finns nerpackade i pulkan. Vi jobbar tillsammans i ett team för att nå vårt gemensamma mål, turas om att navigera och att skotta vägen framåt om det skulle behövas. Den ena dagen har du gott om energiöverskott till att hjälpa någon i gruppen med extra vikt från pulkan, en annan dag är det du själv som behöver hjälp.

Landskapet vi rör oss igenom förändras hela tiden, vi korsar enorma glaciärer där allt är platt, kämpar oss uppför långa motbackar, och kanske förflyttar vi oss ner till havsisen (om inte isförhållandena kräver att vi måste gå runt). I syd möts vi av ett sagolikt landskap fyllt av vassa bergstoppar och dalar, det är få förunnat att få röra sig fritt i detta avsidesliggande men vackra landskapet. På Svalbard är allt lite längre bort och lite större än det ser ut att vara vid första ögonkastet, men det är också oändligt vackert. Vi är här på den tiden av året då det är som mest ljus hela dygnet, det ger oss extra energi att gå även om dagarna är långa och stundtals jobbiga.

Även om det är ljust stora delar av tiden är det inte säkert att vi får se solen alla dagar på resan, för vädret är lurigt och ibland är det så vitt av dimman att vi knappt ens ser våra egna skidor – då gäller det att hålla ihop och dela på navigeringsjobbet, för det är nämligen mycket utmattande att navigera i whiteout. Andra dagar är det kanske vinden som är den stora utmaningen och vi måste vara beredda på att vi kanske måste ha en vilodag eller två om vinden är för stark till att våga sig utanför tältduken. Vädret färgar hela upplevelsen, det är kontrasterna som gör det här till ett så spännande äventyr. Med vissheten om att det fina vädret inte kommer att vara för evigt så uppskattar vi alltid de dagarna då solen står högt på den knallblå himlen och vi kan äta lunch utan vantar.

Isbjörnen är kungen av detta örike när vi är ute på tur i så många dagar så är chansen stor för att vi kan möta på denna vita nallebjörn. Det är en mäktig upplevelse att få möta en isbjörn, men vi vill helst att vi ser den innan den ser oss. Vi har med oss vapen på hela expeditionen och i de områden där sannolikheten för att stöta på en isbjörn är som störst sitter vi vakt hela natten. Då etablerar vi vaktordningar och sitter vaken hela natten i skift. Alla kommer att få lära sig hur man använder sig av en signalpistol för att skrämma bort björnen om det skulle vara nödvändigt. Vi försöker undvika att möta isbjörnen, men skulle våra vägar korsas så måste vi också vara förberedda på det.

F/L/M

DAG 33 OCH 34 TILLBAKA TILL CIVILISATIONEN

Efter att ha nått det södra näset på Spitsbergen och följt våra egna spår tillbaka till gränsen till Syd-Spitsbergen nationalpark kan vi börja spetsa öronen för att lyssna efter ljudet av snöscootrar som ska hämta oss och köra oss tillbaka till Longyearbyen. Här väntar bekvämligheter som dusch, säng, rena kläder, mat som kräver mer än bara en sked för att få i sig och – inte minst möjlighet till kontakt med omvärlden. När man är ute så länge är det svårt att veta precis vilken dag vi blir hämtade, så det kan hända att det blir en dag eller två extra i Longyearbyen om vi har haft bra förhållanden på vägen. Beroende på dag och när vi kommer tillbaka till Longyearbyen så samlas vi till en gemensam middag för att höja glasen och utbringa en skål för expeditionen.

F/L/M

DAG 35 HEM TILL VÅRA NÄRA OCH KÄRA

Efter en lugn morgon med god frukost är det dags att säga adjö och vända hemåt igen – nu väntar vardagen. Resan är nu över, men våra minnen från Svalbard lever kvar för alltid!

 

Dagböcker

Beställ resa / Intresseanmälan

Vad roligt att du vill resa med oss!

Det är dessvärre inga lediga platser kvar på den här turen. Men vi kan gärna sätta upp dig på väntelista. Skicka ett mail till info@hvitserk.se eller ring +46 (0)8 509 07 975.

Beställ resan

Fyll i uppgifter och tryck på "Beställ resa" nedan för att bekräfta att du vill vara med på resan.

Feil. Kunne ikke finne denne orderen. Ta kontakt eller oppdater siden.

Nøkkelinfo

Land:

Norge, Svalbard

Typ:

Expedition, skidtur

Grad: